Живописна техніка малювання на склі має давні традиції як у професійному, так і в народному мистецтві, сягаючи корінням часів Візантії та Риму. У центральній Європі розвиток цього виду живопису припадає на XVII—ХУІІІ ст.
В Україні живопис на склі поширився в XIX ст. переважно в Західних регіонах, зокрема, на Буковині, Галичині, Гуцульщині, Закарпатті.
Живопис українських майстрів адаптувався і набув самобутніх рис. Ікони на склі, написані без дотримання церковних приписів, пов’язувалися не тільки з релігією, а й з народним побутом та естетичними уподобаннями і призначалися для інтер’єрів сільських хат.
Майстри розписів на склі володіли магічною мовою декору та образу, тому робота з-під їхніх рук народжувалася швидко, задум втілювався в ту чи іншу форму природно і легко, по-мистецьки переконливо і правдиво. Особливість такої техніки полягала в тому, що картина малювалася з одного боку, а сприйняття йшло з іншого боку, тому художнику треба було володіти специфічним «кінематографічним» відчуттям.
Від вправної руки майстра, знання ним усіх «секретів» приготування скла та барвників залежала якість живописної роботи. Народні картинки виконувалися в основному на тонкому гутному склі. Перед початком малювання поверхню скла очищали. Інколи скло ґрунтували тонким шаром желатину для кращого сполучення темперної чи олійної фарби з його поверхнею.
Насамперед наносився контурний рисунок пером або пензлем. Після висихання контурів прокладали елементи декору, складки одягу, дрібні деталі. Далі художник заповнював контур елементів кольоровими плямами, поступово розфарбовуючи картину від світлих до темних тонів. Наприкінці роботи наносили сусальне золото чи фольгу.
Живопис на склі захоплює не тільки народних митців, до нього сьогодні звертаються і професійні художники, серед яких і Наталія Попик. Художник-дизайнер працює в техніках станкового олійного живопису та розпису по склі.
Роботи молодої мисткині експонувалися в музеї «Бойківщина» впродовж січня місяця 2017 року і вже встигли завоювати серця своїх прихильників.
26 січня в приміщенні конференц-зали музею «Бойківщина» відбувся майстер-клас з розпису по склі «В очікуванні дива», який провела пані Наталія.
В творчій атмосфері усі учасники заходу створювали свою живописну роботу. Процес створення картин проходив в декілька етапів. Робочий ескіз розміщували під склом. Чорною фарбою обводили основні контури та деталі на поверхні скла. Після висихання контурів – заповнювали площини малюнків відповідними кольорами, користуючись розробленими ескізами.
Робота настільки захопила сіх учасників заходу, що 1,5 години майстер-класу пройшли швидко та непомітно. А емоції, які отримали усі учасники залишаться на все життя.
Це цікаве заняття дало можливість всім присутнім проявити індивідуальну фантазію і набути нових вмінь.
Щиро вдячні пані Наталії Попик за проведений майстер-клас. Невичерпної енергії, творчої наснаги та далеких подорожей Вашим, пані Наталія, мистецьким виставкам бажать усі учасники майстер-класу та працівники музею «Бойківщина».
Мар’яна Дудар
Науковий співробітник музею «Бойківщина»